Dua Bayi Tertukar Telah Disatukan Bersama Keluarga

Baru2 ini, seorang wanita menjadi viral di sesi Facebook Live di mana dia bercakap tentang bagaimana dia dihantar pulang dengan anak orang lain setelah melahirkan anak di hospital di Shah Alam.

Sesi Facebook Live berlangsung sekitar jam 7.40 malam pada 12 Jun dan pengusaha dalam talian berusia 23 tahun, Siti Suriani Wahiddin, melalui profil perniagaannya, Jamumall.com, memperoleh lebih daripada 3.8 juta tontonan.

Dia menulis, “Ya Allah, baru menyedari bahawa tanda nama bayi itu mempunyai nama ibu yang lain setelah pulang dari hospital.”

Ya Allah balik hospital baru perasan baby tag nama ibu lain

Posted by Jamumall.com on Saturday, June 12, 2021

Wanita itu melahirkan bayi lelaki sekitar jam 2.36 pagi pada hari Jumaat dan keluar dari hospital pada keesokan harinya.

Dia hanya menyedari bahawa dia telah pulang dengan anak yang salah setelah memeriksa tanda nama hospital pada bayinya.

Semasa sesi Facebook Live, Siti Suriani memperlihatkan penanda tanda nama bayi yang menyatakan bahawa ia adalah anak wanita lain bernama Dianah Hanani dan bahawa anak itu dilahirkan satu hari lebih awal daripada bayinya sendiri.

Dia menambah bahawa ketika berada di hospital, sekitar jam 8.30 pagi pada hari dia keluar, dia telah meminta untuk melihat bayi itu dan jururawat membawa anak itu kepadanya.

Dia mengesyaki bahawa ia adalah kanak-kanak yang berbeza kerana ciri wajahnya kelihatan berbeza dan juga terasa lebih ringan daripada anak yang diberikan sebelum ini, tetapi dia memutuskan untuk menghilangkan keraguannya sejak namanya terpampang di tempat tidur bayi.

Macintosh HD:Users:lina_aneesa:Downloads:b13c.jpg

Ikutan dari Harian Metro, Diana Hanani Abdullah, 23, turut kecewa dengan insiden itu yang menyebabkan emosinya terganggu.

Menurutnya, dia melahirkan bayi lelaki secara pembedahan di hospital sama pada 3.02 petang 10 Jun (Khamis) dan dibenarkan pulang ke rumah di Puncak Alam, Selangor, pada 12 tengah hari kelmarin.

“Saya hanya mengetahui bayi tertukar apabila pihak hospital menghubungi saya malam tadi. Saya sangat terkejut lalu minta suami ambil tanda nama anak yang sudah dibuang dalam bakul sampah dan mendapati tertera nama Siti Suriani.

“Kami terus ke hospital malam tadi. Proses pertukaran semula bayi berlaku dalam suasana penuh emosi kerana sudah menyayangi bayi dijaga seperti anak sendiri,” katanya yang membuat laporan di Balai Polis Saujana Utama untuk tindakan susulan.

Harian Metro kemudian menghubungi hospital swasta yang dimaklumkan ibu bayi terbabit, namun jurucakap hospital terbabit menafikan kejadian itu berlaku di hospitalnya.

Macintosh HD:Users:lina_aneesa:Downloads:phew (1).jpg
Kredit: via memegenerator.net

Yang penting, dua pasangan tersebut telah bersatu dengan bayi masing2. Tapi tak sangkakan, balik2 rumah, bayi boleh tertukar plak. Cuba korang bayangkan terjadi dekat korang, wehhh memang huru-hara dengan emosi baru nak stabil. Fuhhh…

Kredit gambar utama: FB @Jamumallcom 

Read Previous

Pernah Cabut Batu Nisan Jadikan ‘Baby’, Brader Cerita Pengalaman Tinggal Bersebelahan Tanah Kubur

Read Next

Pelajar Perubatan Buat Report Polis Terhadap Tindakan Universiti Halang Ambil Exam Sebab Tak Vaksin Lagi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

seven + fourteen =